Na haar studie pedagogiek te Amsterdam volgde Helen Muller een opleiding voor diagnostiek, orthodidactiek en het begeleiden van kinderen en volwassenen met (ontwikkelings)problemen. Ook verdiepte zij zich in de behandeling van alle mogelijke vormen van functiestoornissen en het begeleiden en coachen bij mogelijke maatschappelijke problemen.
Haar mentor gedurende deze periode was P. Mesker, neuroloog in Maastricht. In zijn praktijk kon zij 5 jaar lang zijn werkwijze in diagnostiek en behandelmethoden bij kinderen en volwassenen zien en ervaren. Om leerachterstanden bij kinderen te begeleiden volgde Helen bovendien de opleiding Remedial Teaching.
Helen Muller werkte enige jaren in Maastricht samen met een team van diverse specialisten op het gebied van begeleiding van kinderen en volwassenen. In 1982 begon Helen Muller haar eigen praktijk als therapeute orthodidactiek en later ook als Remedial Teacher voor kinderen. Naarmate haar praktijkervaring groeide, breidde zij haar werkterrein uit met het coachen en begeleiden van volwassenen.
Het leren zien, bespreken, en overleggen over allerlei vraagstukken betreffende het menselijk functioneren, heeft ertoe geleid dat Helen Muller in haar praktijk een zeer specifieke methode van diagnosticeren en behandelen toepast.