Over Helen Muller

Na haar studie pedagogiek te Amsterdam volgde Helen Muller een opleiding voor diagnostiek, orthodidactiek en het begeleiden van kinderen en volwassenen met (ontwikkelings)problemen. Ook verdiepte zij zich in de behandeling van alle mogelijke vormen van functiestoornissen en het begeleiden en coachen bij mogelijke maatschappelijke problemen.

Haar mentor gedurende deze periode was P. Mesker, neuroloog in Maastricht. In zijn praktijk kon zij 5 jaar lang zijn werkwijze in diagnostiek en behandelmethoden bij kinderen en volwassenen zien en ervaren. Om leerachterstanden bij kinderen te begeleiden volgde Helen bovendien de opleiding Remedial Teaching.

Helen Muller werkte enige jaren in Maastricht samen met een team van diverse specialisten op het gebied van begeleiding van kinderen en volwassenen. In 1982 begon Helen Muller haar eigen praktijk als therapeute orthodidactiek en later ook als Remedial Teacher voor kinderen. Naarmate haar praktijkervaring groeide, breidde zij haar werkterrein uit met het coachen en begeleiden van volwassenen.

Het leren zien, bespreken, en overleggen over allerlei vraagstukken betreffende het menselijk functioneren, heeft ertoe geleid dat Helen Muller in haar praktijk een zeer specifieke methode van diagnosticeren en behandelen toepast.

  • Met wie wil je eigenlijk werken?

  • Wie vraag je om hulp?

  • Welk gevoel zou je vaker willen hebben?

  • Waar ben je goed in?

  • Wat heb je nodig om te kunnen presteren?

  • Hoe maak je een keuze?

  • Met welk middel bereik jij je doel?

  • Wat geeft je energie?

  • Wat geeft jouw leven kleur?

  • Wat was een belangrijk keerpunt?

  • Hoe weet je wat iemand nodig heeft?

  • Voor welk probleem ben jij de oplossing?

  • Wat geeft jou een lente gevoel?

  • Wanneer voel jij je bijzonder?

  • Hoe geef jij je grenzen aan?

  • Waar voel jij je als een vis in het water?

  • Waar geloof je in?

  • Wat is je volgende stap?

  • Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

  • Waar zie jij jezelf over tien jaar?

  • Hoe maak je gebruik van jouw lichaamstaal?

  • Waar kijk je naar uit?

  • Hoe belangrijk is duidelijkheid voor jou?

  • Wat vind je belangrijk in het contact met mensen?

  • Hoe leer je?

  • Waarvan ga je glimlachen?

  • Wat vind je belangrijk in een samenwerking?

  • Waar ben je trots op?